Afvallen zonder het te merken

Welke vrouw wil er nu niet ongemerkt een beetje afvallen? Het liefst zonder al te veel moeite, toch? Meestal focussen we ons op de korte termijn. We willen snel resultaten boeken en willen ons meteen 10 keer beter in ons vel voelen. Maar is dit wel realistisch? En is dit wel gezond?
In dit artikel ga ik niet focussen op dit afvallen op korte termijn. Maar ik ga je net laten zien dat er ook een andere manier bestaat. Eentje waar je naar jouw gevoel weinig moeite voor moet doen, en waarbij je (weliswaar na lange tijd) wel resultaten mee gaat boeken.

Laat me even een hypothetisch voorbeeld nemen van een persoon: Marijke is 23 jaar en voelt zich niet zo lekker in haar vel. Ze is 1m65 en weegt 68 kilo (BMI 25). Ze wil graag afvallen en heeft al tientallen diëten geprobeerd. Maar het lukt haar telkens niet om ze langer dan een week vol te houden. Ze besluit dan maar dat diëten niets voor haar is en zegt dat ze voor altijd wat molliger zal zijn. Het zal wel gewoon in haar aard liggen.

afvallen-zonder-het-te-merken-1Maar stel nu dat Marijke het op een andere manier aanpakt? Ze merkt inderdaad dat diëten niets voor haar is. Maar ze kan proberen kleine veranderingen in haar leven te brengen, die voor haar helemaal niet zo moeilijk zijn. Als ze bijvoorbeeld elke dag een verschil van 100 kcal teweeg kan brengen: dit kan zijn door meer te bewegen of door deze minder te eten, wil dit zeggen dat ze na 365 dagen 36 500 kcal minder heeft opgenomen dan ze anders zou hebben opgenomen op een jaar. Zie je al waar ik naartoe wil? Om 1 kilo vet te verliezen moet je zo’n 7000 kcal verbranden. Die 36 5000 kcal komt dus ongeveer overeen met 5,2 kilo vet. Marijke zou dus, met een kleine dagelijkse moeite die ze amper voelt, op jaarbasis iets meer dan 5 kilo kunnen verliezen.

Ok, ik hoor je al denken. 100 kcal op een dag, dat is toch al best veel? Daar moet je toch veel moeite voor doen? Wel, dat is helemaal niet zo. Ik illustreer het met een paar voorbeelden:

  1. Marijke drinkt gewoonlijk koffie met een klontje suiker. Dit suikertje kan ze gemakkelijk vervangen door een andere kcalarme zoetstof of nog beter gewoon weglaten. Als Marijke gewoonlijk 2 kopjes koffie drinkt per dag, scheelt haar dit al 40 kcal.
  2. Marijke is graag lui en neemt altijd en overal de lift. Gemiddeld doet ze dit op het werk zo’n 4 keer per dag. Wanneer ze elke keer de trap zou nemen i.p.v. de lift en we ervan uitgaan dat ze hier telkens 1 minuut over doet, gebruikt ze in die 4 minuten 4 x 0,13 kcal x haar lichaamsgewicht. Als we aannemen dat ze 68 kilo zou wegen, komt dit overeen met 35 kcal. (P.s.: Dit is ongeveer 9 keer zoveel dan wanneer ze de lift zou genomen hebben)
  3. Marijke kan ervoor kiezen om een bushalte vroeger af te stappen en het laatste stuk te voet te doen. Dit lijkt misschien banaal, maar wanneer ze dit in zowel het opgaan naar haar werk als in het teruggaan doet en in totaal 2x 10 minuten wandelt, verbruik ze gemakkelijk 113 kcal extra.
  4. Marijke drinkt nogal graag allerlei soorten frisdrank en drinkt er gemiddeld 3 glazen per dag van. Als ze dit zou kunnen verminderen met 1 glas cola per dag minder, spaart ze 90 kcal.
  5. Wanneer Marijke haar ontbijtyoghurt verandert van een volle variant naar een magere variant, kan ze veel kcal uitsparen. Ik denk maar aan magere yoghurt van optimel (39 kcal/ 100gr) i.p.v. danio (110 kcal/100gr). Als ze een portie van 250 gram zou eten, bespaart ze hier dus maar liefst 177 kcal mee. Uiteraard zijn er al veel mensen die een gewone variant eten, zoals bijvoorbeeld danone fruityoghurt (74 kcal/100gr). Maar zelfs als je van deze variant overschakelt op de magere, bespaar je 87,5 kcal. Best de moeite dus.

En op deze manier kan ik je eindeloos voorbeelden blijven geven. Maar ik wil gewoon duidelijk maken dat afvallen niet altijd per se gelijk moet staan met een moeilijk, zwaar en intensief proces. Als je vrede kunt nemen met een lang termijn effect i.p.v. meteen enorme resultaten te boeken, ga je niet eens merken dat je “op dieet” bent.

Wil je toch liever dat het iets sneller gaat, kan je altijd proberen dit kcal-deficit te verhogen naar 200 kcal/ dag. Hier ga je uiteraard al iets meer moeite voor moeten doen. Maar misschien vind je sporten wel fijn en kan je bijvoorbeeld een uurtje per week gaan dansen? En een uurtje per week gaan wandelen met je hond? Als we terugkijken naar Marijke zou zij met 1 uurtje per week dansen ongeveer 602 kcal verbranden, wat we op dagbasis kunnen herrekenen naar 86 kcal extra. Een uurtje wandelen levert haar 270 kcal op, wat op dagbasis 39 kcal wordt. Bovenop haar oorspronkelijk deficit van 100 kcal dat ze probeerde te behalen, heeft ze nu nog een extra deficit van 125 kcal. Dit 200 kcal (afgerond) deficit per dag levert haar een deficit van 73 000 kcal per jaar, wat gelijkstaat met zo’n 10,4 kilo vet.

Klinkt gemakkelijk toch? Niet het gevoel hebben dat je op dieet staat en toch 10 kilo op een jaar verliezen? Ik vind het alvast de moeite om er rekening mee te houden. Want omgekeerd geldt dit natuurlijk ook: als je elke dag 2 koekjes extra zou eten (100 kcal), kom je op jaarbasis maar liefst 5,2 kilo aan. Denk dus niet te snel “het zijn maar 2 koekjes”, want vele keren 2 koekjes, maken uiteindelijk vele koekjes en dus ook vele extra kilootjes.

Hopelijk zet dit jullie even aan tot denken. En tot het maken van de alledaagse kleine beslissingen die zorgen voor grote veranderingen op lange termijn.

Afvallen zonder het te merken 2.jpg

Hou er wel rekening mee dat dit berekend is op een fictief voorbeeld en dat het aantal kcal dat je verbrandt met bijvoorbeeld trappenlopen, wandelen of dansen afhankelijk is van je geslacht, gestalte en gewicht. Het kan dus zijn dat jij minder gaat verbranden bij diezelfde inspanning, maar misschien ook wel net meer. Dit is maar een voorbeeld, om jullie de impact van kleine veranderingen duidelijker en concreter te kunnen weergeven.

One thought on “Afvallen zonder het te merken

Add yours

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Create a website or blog at WordPress.com

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: