Onze gevoelens wegeten

Iedereen weet dat stemming en voeding gerelateerd zijn aan elkaar.
We worden chagrijnig als we honger hebben. En net dat ietsje gelukkiger als we een blokje chocolade op hebben. Maar hoe komt dit nu? Hoe komt het dat we hier gelukkig van worden?

Vele mensen denken dat emotioneel eten gewoon een vorm van wilskracht is. Dat er echter ook een volkomen logische reden achter zit, weet men vaak echter niet. Daarom wil ik jullie in dit artikel graag uitleggen waarom we nu net gaan emotie-eten en wat je eraan kunt doen.

onze-gevoelens-wegeten-1a

 

Wat gebeurt er als we eten?

Wanneer we gaan eten, kunnen we dit in 3 periodes opdelen:

  1. De cephalische periode Tijdens de eerste periode wordt ons lichaam voorbereid op het aankomend voedsel. We ruiken en zien het voedsel en gaan hierop anticiperen door reeds speeksel en maagsecreties aan te maken. We maken ons als het ware klaar om te gaan eten.
  2. De gastrische periode Tijdens de gastrische periode wordt het voedsel gekauwd en doorgeslikt om zo naar onze maag te gaan.
  3. De intestinale periode In deze periode wordt de maag gevuld met het gekauwde voedsel en worden de voedingsstoffen uiteindelijk opgenomen in de dunne darm.

Tijdens elk van die fasen wordt er een reeks van processen in gang gezet die ervoor zorgen dat we een verzadigingsgevoel krijgen. Uiteindelijk zorgt dat ervoor dat we stoppen met eten.

De link met stemming

De aanwezige link tussen voeding en stemming wordt voornamelijk gevormd door serotonine.

Serotonine is een neurotransmitter, en stofje dat zorgt voor de geleiding van signalen in onze hersenen en zenuwen. Het heeft een invloed op geheugen, slaap, pijnregulatie, zelfvertrouwen, opwinding en waar wij ons op gaan focussen: emoties en stemming. Het zorgt er als het ware voor dat we ons goed voelen. Zo werkt een grote populatie van de antidepressieve medicatie bijvoorbeeld in op de hoeveelheid serotonine die vrijgezet kan worden in ons lichaam.

We worden dus gelukkig van serotonine. Maar wat heeft dat nu te maken met voedsel? Wel, uit onderzoek blijkt dat de serotoninespiegels in ons bloed stijgen in anticipatie op voedsel, dus in de cephalische fase, en piekt tijdens het eten zelf. We worden dus gelukkiger van eten. Letterlijk.

onze-gevoelens-wegeten-1

Specifieke voorkeuren voor voedsel

Sommigen onder jullie denken misschien nu: maar waarom grijp ik dan altijd naar taartjes, chocolade en andere zoetigheid als ik me slecht voel? En waarom voel ik me niet even goed als ik gewoon een bakje groenten eet?

Wel, ook hier is een hele logische verklaring voor: de serotoninespiegels pieken namelijk meer wanneer je koolhydraten eet. En die koolhydraten vind je natuurlijk het snelst in gebak, koek, taart en ander snoepgoed. Zij leveren snelle suikers en dus ook het snelste effect.

Maar waarom pieken de serotoninelevels nu meer bij koolhydraten dan bij andere voedingsstoffen?

Serotonine wordt gevormd uit de stof tryptofaan. Dit is een stof die we gewoon terugvinden in onze voeding en waaruit ons lichaam dus serotonine kan opbouwen. De hoeveelheid tryptofaan die aanwezig is in ons bloed is enerzijds natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid tryptofaan die we uit onze voeding halen, maar anderzijds ook van de hoeveelheid koolhydraten die aanwezig zijn in ons bloed. Hoe meer koolhydraten, hoe meer tryptofaan, hoe meer serotonine in het bloed. Dit is de simpele uitleg voor een veel complexer proces, maar wel de essentie.

 

Tips om emotioneel eten te voorkomen

Nu, goed dat we de werking weten van dit tryptofaan- serotonine systeem, maar hier zijn we natuurlijk nog niet geholpen voor het emotie-eten. Wat kun je nu concreet doen om die eetdrang te verminderen?

    1. Zorg dat je gelukkig bent
      Deze tip klinkt heel banaal, maar het maakt een wereld van verschil voor je eetpatroon. Mensen die zich niet goed voelen in hun vel eten te veel of te weinig, vaak ongezond en voelen zich er niet goed bij. Emotioneel eten komt dan ook zoveel vaker voor. Probeer dus algemeen de stress te verlagen, af en toe te ontspannen, goed te slapen en te eten, af en toe te sporten en ook leuke dingen te doen. Dit is en blijft nog altijd de beste manier om de natuurlijke levels van je geluksstofjes (waaronder serotonine) op peil te houden. Voel je plots toch de drang om aan emotioneel eten te gaan doen, gebruik dan eens één van de ontspanningsmethoden van hierboven: doe een dutje, maak een wandeling of kijk een aflevering van een serie. Doe iets waar je terug blijer van wordt. (Kijk dus geen dramatische film, maar eerder een humoristische show).
    2.  Zorg voor voldoende tryptofaan in je voeding
      Wil je specifiek ervoor zorgen dat je serotoninespiegel niet te veel daalt, is het belangrijk om voldoende tryptofaan uit je voeding te halen. Dit vind je bijvoorbeeld in chocolade, bananen, melk, vlees & vis en apennootjes.
      onze-gevoelens-wegeten-2onze-gevoelens-wegeten-3onze-gevoelens-wegeten-4onze-gevoelens-wegeten-5
    3. Eet voldoende koolhydraten
      Mensen die op dieet gaan, vermijden vaak koolhydraten in hun eetschema. Ze willen zoveel mogelijk eiwitten binnenkrijgen en zo weinig mogelijk suikers. Hierdoor gaan ze zich vaak meer moe voelen, en hebben ze minder energie. Ook hoofdpijn komt vaker voor (hierover volgt waarschijnlijk later nog een artikel). Ook de kans op emotioneel eten vergroot wanneer mensen alle/ veel koolhydraten uit hun voeding gaan schrappen. Mijn tip is dan ook om dit niet te drastisch te doen. Gebruik geen nultolerantie, want geloof mij: je maakt het jezelf veel moeilijker dan het zou moeten zijn… Heb je drang naar zoetigheid en de neiging om emotioneel te gaan eten: probeer eens een stuk fruit te eten in plaats van koekjes of taart. Op dat moment heb je daar misschien niet zoveel zin in, maar doe het toch. Maak jezelf wijs dat je na het stuk fruit en 10 minuten wachten, je taartje mag opeten als je er nog steeds behoefte in hebt. Vaak gaat de drang al een heel stuk afgenomen zijn en wie weet kan je het taartje dan weerstaan. In fruit zitten immers ook veel (gezonde!) suikers/ koolhydraten en geloof mij: ik word alvast een stuk vrolijker na het eten van fruit.

 

 

Zo, hopelijk hebben jullie nu jullie weten wat er werkelijk in je lichaam gebeurt bij emotioneel eten, betere handvaten om ermee om te gaan. Voel je je slecht: eet een stuk fruit, iets met veel tryptofaan of doe iets leuks (liefst nog iets beweeglijk). Voor je het weet is je behoefte in eten alweer verdwenen. Succes alvast!

En laat me weten of het werkt voor jou. Heb je misschien zelf ook nog tips? Laat ze gerust achter. Ik ben blij van jullie te horen!

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Create a website or blog at WordPress.com

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: