Zoveel te doen. Altijd op zoek naar tijd. (Deel 2)

Hoe krijg je nu eindelijk alles gedaan wat je wil?

DEEL 2

Zoals in Deel 1 van het artikel al aan bod kwam is het heel belangrijk om gestructureerd te werk te gaan. Lijstjes maken helpt, je hieraan houden nog beter. Toch moet je dit ook kunnen loslaten; dat lees je hieronder:

  1. Wees flexibel

Je kan nog zo mooi je lijstje opgesteld hebben en één voor één de items aan het afwerken zijn, als er plots iets tussenkomt. Je moeder die onverwacht voor de deur staat of je vriendin die vraagt of je haar wilt helpen met verhuizen. Wees daarin mild voor jezelf. Gun jezelf een afwijking van je lijstje. Zet je moeder niet voor de deur en wijs je vriendin niet af (tenminste als je haar wilt helpen, maar dat is dan weer een andere kwestie). Wees creatief en vraag bijvoorbeeld of het stoort als je alvast begint af te wassen als je moeder gezellig met je praat (Wie weet heb je geluk en stelt ze zelfs voor om te helpen.) Of vraag je vriendin of ze samen met jou wilt brainstormen over een leuk verjaardagscadeau tijdens dat jullie de dozen verhuizen. Wees niet boos als je jouw lijstje niet afgewerkt hebt. Zolang je jouw dringende noodzakelijke zaken hebt kunnen afwerken, is het belangrijkste gebeurt. Laat het dan ook los dat niet alles verliep zoals gepland. En wees blij met wat je wél hebt gedaan.

zoveel-te-doen-altijd-op-zoek-naar-tijd-3

  1. Beperk afleiding

Je kent het wel. Je hebt zoveel te doen dat je niet meer weet waar beginnen en het enige waartoe je komt als je je computer opstart om een mail te versturen, is urenlang op het internet rondsnuffelen en andermans facebookprofielen uitpluizen. Uiteindelijk ben je 2 uur verder en heb je die ene mail nog steeds niet verstuurd. Je hebt eigenlijk gewoon je tijd verspilt. Want ondertussen staan die andere to do items ook gewoon nog op je planning. Je raakt gefrustreerd en gestrestst. Je bent boos op jezelf en neemt jezelf voor om nooit meer je zolang te laten afleiden. Maar de volgende keer gaat het net hetzelfde: “Heel even facebook checken kan geen kwaad, toch?”. Ook het multitasking – dat ons allen zo bekend is – leidt tot veel afleiding. Je bent op de computer aan het werken en ondertussen staat youtube open voor een beetje achtergrondmuziek waarbij je om de 3 minuten een nieuw liedje moet kiezen, facebook voor moest je vriendin eindelijk eens antwoorden op je bericht i.v.m. dat feestje zaterdagavond en je mailbox die je om de 5 minuten refreshed voor het geval iemand je nodig heeft. Je bent al anderhalf uur aan het werken en je document wilt maar niet vorderen, of dat gevoel heb je althans toch. In werkelijkheid ben je echter misschien maar 50 minuten echt aan het werken, terwijl je de overige 40 minuten bezig was met youtube, facebook, je mailbox en andere afleidingen. Zorg dan ook dat je je goed focust op je taak zelf. Wil je achtergrondmuziek? Open je Itunes en speel een vaste (lange) lijst af, zodat je hier niet meer naar hoeft om te kijken. Sluit je facebook en open geen andere sites. Las voor deze afleiding een afleidinggsuurtje in. Gun jezelf die leuke facebookberichten, de instagramposts en de leuke blogsnieuwtjes. Maar doe dit op een uur waarop je niets anders gepland bent en je ook volledig kan genieten van die ontspanning, bijvoorbeeld dagelijks van 19u tot 20u of elke ochtend, middag en avond een kwartiertje of 20 minuten. Ook je mail laat je best niet constant openstaan. Open deze 1 maal per dag, en beantwoord dan alle mailtjes die nodig zijn. Doe dit bijvoorbeeld consequent iedere ochtend of iedere avond. Mensen kunnen heus 1 dag wachten op een antwoord. Als het echt dringend is, zullen ze je wel bellen of op een andere manier proberen te bereiken. Zorg voor rust in je hoofd en beperkt dus de verschillende inputs, zodat je je beter kan concentreren op wat er echt toe doet: en dat is niet die facebook of dat liedje op youtube, maar dat document dat voor de deadline afgewerkt moet zijn.

  1. Ontspan voldoende

Als je heel veel te doen hebt, kan elke minuut dat je niets doet aanvoelen alsof je niet goed bezig bent. Dit kent iedereen wel en is alles behalve goed voor je. Jezelf zoveel druk opleggen is niet goed. Niemand, ik herhaal NIEMAND, kan constant nuttig bezig zijn. Je bent menselijk en mensen zijn nu eenmaal geen computers met een efficiëntie van 100%. Hoe hard je dit ook probeert, die 100% haal je niet. En accepteer dat dan ook. Neem je pauze als je voelt dat je die nodig hebt. Ik beloof je dat je die 10 minuten tijd”schade” zo hebt ingehaald doordat je achteraf weer geconcentreerder kan werken. Een mogelijke valkuil hierbij echter is wel dat jouw pauzes uitlopen en je terechtkomt in een situatie die ik hierboven beschreef: namelijk uren op je computer onnuttige dingen zitten doen. Vermijd dit. Zet desnoods een wekkertje op je gsm, als je weet dat je anders de tijd uit het oog verliest. Heb je het gevoel dat je met een korte pauze niet voldoende hebt, doe desnoods een powernap. Je zou ervan versteld kunnen staan hoeveel energie je nadien terug hebt. Vermijd hierbij wel dat het niet uitmondt in een heuse dutjesmarathon van 3 uur. Als gouden regel geldt dat je hooguit 20 minuten slaapt, zeker niet meer dan 30 minuten omdat je dan in je diepe slaap terecht komt en net suffer wakker gaat worden. Vaak zijn slechts 10 minuten al heel efficiënt.

Laatste korte tips:

–        Stel korte klusjes niet uit. Elk klusje dat minder dan 2 minuten in beslag neemt, voer je gewoon meteen uit. Denk maar aan het wc-papier aanvullen, een smsje versturen of iets afdrukken. Je zou ervan schrikken hoeveel tijd je op die manier kunt uitsparen.

–        Begin met je minst leuke klus op je lijstje. Dan heb je dat alvast gehad. Anders loop je jezelf misschien op te jutten en jezelf steeds te vertellen dat je “dat rotte klusje” nog moet doen. Geloof me, het klusje wordt er enkel maar rotter door. Als je dit echter als eerste gedaan hebt, ga je met een beter gevoel door naar je andere to-do-puntjes “ want je hebt immers al dat ene lastige klusje gedaan, toch wel heel goed van je he?”.

Zo, hopelijk heb je iets aan de tips uit het artikel, en heb je alvast niet te veel tijd verspilt met het lezen hiervan. Wees zuinig met je tijd als je ze nodig hebt, maar laat de tijd ook eens gaan als je daar te kans toe hebt. Het kan nog zo fijn zijn om het besef van tijd te verliezen en gewoon op te gaan in het nu.

Liefs,
Melissa

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Create a website or blog at WordPress.com

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: