11-stappenplan om een baaldag te overleven

Je kent het vast wel: een dag waarbij je met het verkeerde been uit bed stapt, waarbij je voelt dat het je dag niet wordt. Van zodra je je ogen opent, wil je al terug in je bed kruipen. Was het al maar avond…

Maar je weet best dat je gewoon omdraaien in bed geen optie is: de dag wacht nu eenmaal op jou met al zijn verplichtingen en bezigheden. En ja, ook jij moet daaraan beginnen.

Hoe je het best zo’n dag toch nog een beetje aangenaam overleefd? Lees het hier.

11-stappenplan om een baaldag te overleven (2).jpg

  1. Begin de dag met iets leuks
    De meeste mensen zijn geneigd om last minute op te staan en zich meteen in de dag te smijten. Doe dit nu bewust niet. Neem je tijd. Stretch even als je opstaat. Neem een ontspannende warme douche (en neem je tijd!) of ontbijt lekker uitgebreid en zet jezelf er een kopje thee bij. Heb je geen tijd om dit te doen? Bespaar jezelf dan tijd door geen ontbijt te maken, maar koop onderweg iets waar je zin in hebt. Ja, dat beetje geld mag je jezelf gunnen. Wil je nog meer tijd besparen? Zet elke avond voordien je spullen al klaar. Zo hoef je je ’s ochtends niet zo te haasten.
  2. Luister muziek
    Muziek heeft een magische kracht: het kan gevoelens opwekken. Voel je je dus slecht, luister naar muziek waar je rustig van wordt. Of muziek waar je bij moet glimlachen. Kies dus niet voor de donkerdere muziek, waartoe je je misschien geneigd voelt. Dan blijf je te veel in het gevoel hangen. Zoek juist een muziekje dat je van stemming kan doen veranderen.
    11-stappenplan-om-een-baaldag-te-overleven-2
  3. Kom onder de mensen
    Als je je niet zo lekker in je vel voelt, heb je de neiging om je zoveel mogelijk af te zonderen. Doe dit toch niet. Zoek mensen op, ook al heb je hier initieel geen zin in. Het doet je vaak toch deugd. Vind je het echt te veel moeite om sociaal te hoeven doen? Wandel dan gewoon even door de stad of zet jezelf in een cafeetje om te werken. Gewoon het gevoel van mensen om je heen, werkt vaak al therapeutisch.
  4. Gun jezelf iets lekkers als lunch
    Veel mensen gaan slechter eten als ze zich slecht voelen. Ze slaan het ontbijt en de lunch vaak over of gaan juist veel junkfood gaan eten. Doe geen van beiden: ze komen je humeur niet ten goede. Ga daarentegen iets eten waar je echt zin in hebt en alsnog de nodige voedingsstoffen bevat. Ga dus niet voor een pak friet met mayonnaise of voor een appel als lunch, maar kies voor een salade in een leuk restaurantje of een broodje met zalm en kruidenkaas waar je al lang zin in hebt. Gun jezelf iets lekkers, ook al is het wat duurder. Jij verdient dat.
  5. Zet een wekker in je gsm
    Om jezelf positieve energie te geven kun je een wekkertje in je gsm instellen die bv. Om de 2u afloopt en je de boodschap “Always look on the bright side of life” laat zien. Geloof me, elke keer weer gaat er, al is het maar een kleine, glimlach op je gezicht verschijnen. Word je liever verrast door een leuke boodschap? Er bestaan ook veel leuke apps die boodschappen sturen! Heb je graag dat ik er een paar voor jullie uitzoek? Laat het me zeker weten.
  6. Beweeg (en zoek de natuur op)
    Als je sport, maakt je lichaam endorfines aan: stofjes die je gelukkig maken. En deze kun je vat wel gebruiken op deze dag. De energie om te gaan sporten is echter waarschijnlijk ver te zoeken. Wel, ik heb goed nieuws voor je: Die endorfines kunnen ook al vrijkomen als je bijvoorbeeld 10 minuten gaat joggen of een wandeling maakt. Het hoeft dus zeker geen topsportprestatie te zijn. Doe gewoon even je schoenen aan en ga naar buiten. Liefst nog in de natuur. (Of in de stad als je het combineert met de vorige tip.) Moet je die dag gaan werken, ga dan te voet of met de fiets naar het werk. Je krijgt er weer een beetje energie van.
  7. Bel iemand op
    Zoals ik al eerder vermeldde, heb je vaak de neiging om jezelf af te sluiten voor de wereld. Dit zorgt er echter voor dat je alleen blijft zitten met die negatieve gedachten die al de hele dag je stemming onderdrukken. Deel ze met iemand, vertel iemand dat je een baaldag hebt. Praat over je gevoelens. Doe je dat liever niet, bel dan gewoon iemand op met de vraag of vooral hij/ zij veel kan vertellen zodat je je zinnen kan verzetten. Bel hierbij iemand op die zelf positief in het leven staat. Misschien krijgt hij/ zij jou wel uit de negatieve stemming.
  8. Ga uit eten of vraag iemand om voor je te koken
    Als je de energie niet hebt om te koken voor jezelf, ga dan lekker uit eten of zoek gezelschap en laat je verwennen. Bestel samen iets, of laat iemand voor je koken. Laat je lekker in de watten leggen en geniet van een rustige avondmaaltijd.
  9. Neem een dessert
    En trakteer jezelf op een dessertje als je daar nog zin in hebt. Jij hebt immers alweer bijna een hele moeilijke dag toch uitgedaan. En daar mag je trots op zijn.
    fotos-en-videos-gsm-263
  10. Kijk een film, lees een boek of neem een bad
    Om lekker te ontspannen, kun je een leuke film kijken of een leuk boek of tijdschrift lezen. Kies hierbij wel voor feel good films en boeken en geen drama’s. Net zoals bij de zwaardere muziek, kunnen zij er net voor zorgen dat je dieper in je negatieve gevoel gaat hangen. Kies dus een komedie of een chicklit. Een leuk tijdschrift scoort ook altijd goed. Een uitgebreid bad nemen is ook een optie: water werkt rustgevend. We hebben als baby namelijk 9 maanden in water in de buik van onze moeder geleefd. En blijkbaar doet water om ons heen ons ook echt kalmeren, rustig worden alsof we terug een kindje zijn dat veilig geborgen zit. Zoek dus zeker deze geborgenheid op. Je kan zelfs je film of boek/tijdschrift er meenemen. Ook een gezellig kaarsje of leuk muziekje erbij kan nooit kwaad.
  11. Ga op tijd slapen
    Slaap is essentieel om ons goed te voelen. Zorg er dus zeker voor dat je voldoende slaapt. Als je een zware dag gehad hebt, is het des te fijner om op tijd in bed te kruipen. Leg eventueel verse lakens, zodat je kan wegkruipen in je zalig verse bedje. Rol jezelf op en geniet van de geborgenheid. Zorg eventueel ook voor een slaapritueel, waarbij je nog een warme thee zet, een warme kruik aan je voeten legt of nog even leest. Zorg vooral dat je ontspannen naar bed gaat. En hop, morgen is er een weer een dag! Een dag waarop alles vast weer lekker loopt!

11-stappenplan-om-een-baaldag-te-overleven-3

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Create a website or blog at WordPress.com

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: