Het nadeel van een eetplan

Sommige mensen zullen zich misschien herkennen in het volgen van een eetplan. 3 volkoren boterhammen in de middag, besmeert met aardbeienjam. Duidelijker kan niet, toch? Het lijkt heel logisch. Het volgen ervan. Want als je het volgt, weet je perfect wat je binnenkrijgt. En ben je goed bezig. Of niet?

Wel, lees even verder vooraleer je denkt dat het volgen van een eetplan echt heel eenduidig goed is.

Stel, je eetplan voor 1 dag ziet er als volgt uit:

Ochtend 1 bord cornflakes (tresor) met magere melk
Tussendoor 1 appel
Middag 3 volkoren boterhammen met aardbeienjam (om even bij onze intro te blijven)
Tussendoor 1 banaan
Avond Bord rijst met kip en groenten
Tussendoor Schaaltje magere yoghurt met honing en handje amandelen

Lijkt heel duidelijk. Best wel clean/gezond en goed als je op je gewicht probeert te letten. Maar kijk eens naar hoe ik dit eetplan op 2 manieren heb ingevuld.
(Ik voegde foto’s toe zodat je kan zien dat beide dagen best ruit ealistische hoeveelheden bestaan.)

DAG 1 (hoe het waarschijnlijk bedoeld is)

Ochtend 40 gr tresor met 250 ml magere melk

1

 

Tussendoor 1 appel (150 gr)

2

Middag 3 volkoren boterhammen (102 gr) met aardbeienjam (normaal belegd, 45 gr)

3.jpg

Tussendoor 1 banaan (142 gr)

4

Avond Bord rijst (150 gr) met kip (150 gr) en groenten (300 gr)
Tussendoor Schaaltje magere yoghurt (150 gr) met honing (1 eetlepels) en handje amandelen (10 stuks)

 

 

DAG 2 (zonder afmeten, op gevoel)

Ochtend 87 gr tresor met 330 ml magere melk

5.jpg

Tussendoor 1 appel (206 gr)

6.jpg

Middag 3 volkoren boterhammen (120 gr) met aardbeienjam (rijkelijk belegd, 60 gr)

7.jpg

Tussendoor 1 banaan (155 gr)

8.jpg

Avond Bord rijst (250 gr) met kip (200 gr) en groenten (150 gr)
Tussendoor Schaaltje magere yoghurt (250 gr) met honing (2 eetlepels) en handje amandelen (20 stuks)

 

2 dagen vergeleken

2 dagen hetzelfde eetplan, 2 dagen totaal verschillende resultaten:

Op dag 1 zit je op 1704 kcal, op dag 2 op 2626 kcal. Een verschil van maar liefst bijna 1000 kcal. Hoewel je bij dag 2 denkt dat je evengoed bezig bent dan op dag 1? Juist. Het is een enorm verschil. Een verschil dat inderdaad kan maken dat jij wel of niet afvalt. Of dat jij wel of niet op gewicht blijft.

Want als je het eetplan volgt zoals op dag 1, zul je waarschijnlijk afvallen en een kcal-deficiet creeΓ«ren. Terwijl bij dag 2 je net gaat aankomen of op gewicht blijven. Hoewel je denkt hetzelfde te doen, is het resultaat wel totaal anders.

Toch wil ik hiermee niet zeggen dat je alles moet gaan afwegen. Zeker niet. Want zoiets is tijdrovend. Heel tijdrovend. En bovendien bevordert het niet jouw gevoel bij eten. Je zou er iets dwangmatigs van kunnen maken, en dat is zeker niet de bedoeling. Het enige wat ik hiermee wil zeggen is dat je je bewust moet zijn van de verschillen tussen de dagen en dat wanneer je een eetplan volgt en het niet werkt zoals het zou moeten, het wel eens hieraan zou kunnen liggen. Neem dan ook een bewust een kleinere portie dan je gewend was en kijk eens of er nu wel een verschil volgt.

Wil je concrete tips om dit te verbeteren?

  • Gebruik kleinere borden
    Wil je je hoofd misleiden en je voldaan voel met een kleinere portie? Leg het op een kleiner bord! Als het bord helemaal gevuld is/ lijkt zijn je hersenen sneller tevreden met de portie die ze krijgen. Je krijgt een beter verzadigingsgevoel. Voorbeeldje:

= zelfde hoeveelheid cornflakes, andere kom

= zelfde boterhammen, ander bord

  • Gebruik de vuistregel
    I.p.v. alles af te meten, kan je alles afmeten met de vuist. Zo kan je bijvoorbeeld standaard kiezen voor een appel niet groter dan een vuist, of een stukje kip dat niet groter is. Hetzelfde geldt voor de portie rijst, terwijl je van groenten wel 3 vuisten mag eten.
  • Stop als je verzadigd bent
    Dit is zeker één van de belangrijkste regels als je op je lijn wilt letten: stop met eten als je genoeg hebt. Dit lijkt heel voor de hand liggend, maar veel mensen doen het niet. Het is in onze cultuur nu eenmaal de gewoonte om je bord leeg te eten, of je volledige appel op te knabbelen. En het is inderdaad zonde om eten weg te gooien, maar deel het in dat geval met iemand of bewaar het voor later. Eet het niet op als je er geen behoefte meer aan hebt/ geen trek meer hebt.

 

Succes!

 

Liefs, Melissa

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Create a website or blog at WordPress.com

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: