5 x fruit eten i.p.v. drinken

Tegenwoordig vliegen de smoothies ons om de oren. Op instagram, in hippe smoothiebars of gewoon in een brasserietje. Maar zijn ze echt wel zo gezond als ze lijken? En hoe zit het met zelfgeperste of voorverpakte vruchtensappen? Zijn zij goede vervangers voor fruit?

Fruitsap vs fruit omslag.JPG

Ik zette even kort 5 nadelen van het vloeibaar maken van fruitsoorten voor jullie op een rijtje:

 

1.   Vitaminen

Zoals de meeste mensen wel weten bevat fruit veel vitamines. Maar wat gebeurt er nu als we van het fruit sap maken? Juist; veel van de vitamines gaan verloren. Uiteraard is fruitsap niet vitamineloos, maar het bevat opmerkelijk minder vitamines dan het oorspronkelijk fruit.

2.   Vezels

Naast een verlies van vitamines is er ook sprake van een enorm verlies aan vezels. Neem nu bijvoorbeeld een appelsien. De vliesjes rond de vrucht zitten boordevol vezels en vitaminen. Maak je er sap van, verdwijnen deze vliesjes in de vuilbak, waardoor je de portie vezels niet binnenkrijgt. Dit is ook de reden waarom appelsiensap met pulp toch nog gezonder is dan appelsiensap zonder pulp.

3.   Verzadiging

Een derde grote verschil tussen fruit en fruitsap is de verzadiging die je ervan krijgt. (Zie de link met de vezels hiervoor). Om 1 glas appelsiensap te maken heb je al gemakkelijk 3 appelsienen nodig. Terwijl als je deze appelsienen gewoon zou opeten, je er vast geen 3 zou opkrijgen. Of misschien zou je ze wel opkrijgen, maar ga je spontaan al stoppen na 1 of 2 appelsienen. Ook smoothies worden tegenwoordig heel vaak gemaakt. Maar als je ziet wat er soms in een smoothie allemaal inzit, kan je er echt van schrikken. Kijk maar eens naar de foto’s hieronder. 2x dezelfde hoeveelheid fruit, toch een heel andere maagvulling lijkt mij. Die smoothie krijg je op, dat hele bord fruit wordt al wat moeilijker.

4.   Energielevering

Om terug te komen bij het voorbeeldje van het appelsiensap: 1 appelsien is gelijk aan gemiddeld zo’n 68 kcal. 3 appelsienen zijn dus zo’n 204 kcal. Een verschil van maar liefst 136 kcal tussen het eten van een appelsien of het drinken van een glas appelsiensap. We zullen ook het voorbeeld van de smoothies hier terug bovenhalen. Een smoothie wordt al gemakkelijk gemaakt van veel fruit: een banaan, 20 aardbeien, 2 appelsienen en 5 appels is geen uitzondering. Tel je echter het aantal kcal op van deze smoothie, zit je al gemakkelijk aan 660 kcal. Daar heb je 2,5 hamburgers voor bij d MC Donalds. (Niet qua gezonde voedingswaarden, maar wel qua kcal/energielevering!) En dan heb ik nog niet gesproken over de andere ingrediënten die ze vaak aan smoothies toevoegen: yoghurt, noten, melk, kokos,…

5.   Hoeveelheid & Prijs

Zoals hierboven al gemeld gebruik je voor het maken van sappen vaak heel wat meer fruit dan als je het zou eten. Dit betekent natuurlijk ook dat je meer fruit moet kopen en dus betalen. Een glas fruitsap kost dus technisch gezien 3x zoveel als een appelsien. Zo simpel als dat.

Fruitsap vs fruit 3.JPG

Zo, ik hoop dat ik met dit artikel even jullie bewustzijn over vruchtensappen heb kunnen vergroten. Ik wil zeker niet zeggen dat fruitsap ongezond is of dat je het moet bannen uit je voedingspatroon. Helemaal niet. Maar wees je bewust dat je dagelijkse portie fruit uit vruchtensappen halen niet altijd zo slim is. Op verschillende vlakken. Uiteraard kan een glaasje versgeperst sinaasappelsap bij de brunch geen kwaad. Drink gewoon niet elke dag een liter vruchtensap uit brik. Want dan ben je niet goed bezig. Bovendien bevat het ook enorm veel suikers. En ja, die leveren je energie. Maar vaak energie die je niet nodig hebt. En die dus wel eens rechtstreeks naar je heupen zou kunnen gaan. Maar dat is dan weer een andere kwestie. Trop is te veel en te veel is trop. Het vinden van een evenwicht in je eet- en drinkpatroon in dit geval blijft nog steeds het belangrijkste. Ik hoop dat dat weer even duidelijk is geworden.

 

Liefs, Melissa

P.s.: Toptip als je smoothies wilt maken: voeg ijsblokjes toe! Dan heb je volume zonder kcal 🙂 Of probeer smoothies van groene groenten. Die kunnen ook heel lekker zijn: zonder de nodige suikers en met een pak minder kcal.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Create a website or blog at WordPress.com

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: