Struikel jij even tegen alles aan?

Struikel jij even tegen alles aan 1.JPG

Iedereen kent die periodes: alles lijkt fout te lopen, niets nog juist. Je hebt het gevoel dat niets nog echt goed lukt en alles is te veel gevraagd. Je moet sporten, maar hebt de moed niet om naar de sportschool te gaan. Je hebt een belangrijke deadline, maar het werk schiet maar niet op. Je vertoont elke keer weer vluchtgedrag en kijkt de ene aflevering na de andere van je laatste serie. Ondertussen voel je je rot, want je hebt het gevoel dat je nergens toe komt. Je doelen, die ooit zo belangrijk voor je leken, geraken steeds verder van je verwijderd. Dat is het moment waarop je stop moet zeggen, desnoods moet schreeuwen. Erken deze moeilijke momenten, stop ze niet weg. Loop ze niet voorbij. Maar plaats ze. Geef toe dat het even wat moeilijker is, dat je even terug motivatie moet zoeken. Dat is niet erg. Niemand heeft tonnen motivatie, dag in dag uit.

Motivatie betekent letterlijk “datgene wat een individu tot gedrag leidt”. Als jij even niet meer weet wat je allemaal aan het doen bent, wat je juist belangrijk vindt en of je alles wat je doet het wel waard vindt… Dan is het tijd om hier even bij stil te staan. Zet even op een rijtje wat er juist niet goed loopt.

Denk hier dus even over na. Maak een kort lijstje van de grootste problemen waartegen je momenteel aanloopt. Schrijf de dingen op waarover jij je momenteel het meeste ergert. Soms kan het al even duren vooraleer je net doorhebt WAT er nu net vastloopt. Maar begin gewoon met op te schrijven waar jij je momenteel aan stoort. Ik leg het even uit voor bovenvermeld voorbeeld:

  1. Ik sport niet
  2. Ik heb een deadline die ik nooit haal
  3. Ik kijk te veel series/ doe aan binge watching
  4. Ik voel me eenzaam

Eerst en vooral gaat het nadenken en het kunnen benoemen van je problemen al voor rust zorgen. In plaats van “het gaat niet met me”, heb je al een concreter beeld over wat er net niet gaat. En van zodra iets concreter en tastbaarder wordt, hebben we ook meer het gevoel dat we hier iets aan kunnen veranderen. Als je al weet waar het probleem ligt, hoef je enkel nog een oplossing te vinden.

Per probleem kijk je vervolgens naar de volgende 2 vragen:

  • Waarom doe ik dit?
  • Wat zijn mogelijke oplossingen?
WAAROM? OPLOSSINGEN?
Ik sport niet –        Ik heb geen tijd

–        Ik heb geen zin

–        Ik sta elke ochtend een halfuurtje vroeger op

–        Tijdens mijn middagpauze maak ik een wandeling

–        Ik ga met de fiets boodschappen doen

–        Ik zoek een groepsles die ik leuk vind en schrijf me ervoor in (dan voel ik me sneller verplicht om te gaan)

 

Onhaalbare deadline Uitstelgedrag –        Ik maak een dagschema: ik zet vaste uren waartussen ik werkt, maar zet ook vaste pauzes zodat ik elke keer weer kan toewerken naar een moment van rust.

–        Ik verdeel mijn werk in gelijke delen over dagen die ik nog over heb tot mijn deadline en ga niet slapen vooraleer dat deel die dag is afgewerkt.

 

Ik kijk te veel series –        Uitstelgedrag

–        Tijdverdrijf om niet te hoeven nadenken

–        Ik kijk maximaal nog 3 afleveringen op een dag. (Maakt niet uit wanneer ik dit doe/ Ik plan ze in mijn werkschema in zodat ik iets heb om naar uit te kijken)

–        Ik zoek een andere ontspannende activiteit die ik ook leuk vind, maar die toch nog nuttig is (vb. sportles)

–        Ik combineer het seriekijken met huishoudklusjes of een yogasessie

–        Ik sta mezelf enkel nog toe om tussen 20u en 22u series te kijken

 

Ik voel me eenzaam Ik zit bijna 24u/24u alleen, omdat ik eigenlijk zou moeten werken aan mijn deadline –        Ik bel elke avond iemand op (een vriendin, mijn moeder, mijn tante,..)

–        Ik plan nu meteen al een paar (korte) afspraken in met vrienden deze week (eens ik deze gemaakt heb, kan ik ze moeilijk weer afzeggen)

–        Ik ga soms werken in een cafeetje in de buurt, zodat ik ook nog een beetje onder de mensen ben

–        Ik ga uit eten met iemand of vraag aan iemand om voor mij te koken op mijn drukke dagen

 

Als laatste kan je ook kijken welke oplossingen misschien wel hand in hand gaan. Als jij bijvoorbeeld tot de conclusie komt dat je meer moet sporten en dat je moet afspreken met vrienden, kan je dit misschien wel combineren? Vraag aan een vriendin om samen een rondje te gaan joggen? Of misschien is er wel een leuke dansles in de buurt waarvoor je je kan inschrijven?
Wanneer je dit allemaal op een rijtje gezet hebt, hoef je gewoon een oplossing uit het rijtje te kiezen. Of meerdere te combineren. Misschien heb je niet echt meteen veel zin om die oplossing toe te passen en lijkt het je veel werk. Maar hou dan voor ogen dat het de enige manier is om je doel alsnog te behalen: en dat is wat je wilt, toch? Wees dan ook voor jezelf hier consequent in, eens je beslist hebt om maximum 3 afleveringen per dag te kijken van je serie, hou je hier dan ook. Verander niet constant van oplossingsstrategie. Zoals ze in het Engels zeggen: BE TRUE TO YOURSELF. WEES EERLIJK. WEES CONSEQUENT.

En voor je het weet is je moeilijke periode alweer voorbij. En heb je de doelen toch behaald. Dat zou toch zoveel leuker zijn dan wanneer de periode gewoon voorbij gaat, met minder moeite, maar ook zonder je doelen te behalen?

Blijf dit voor ogen houden: achteraf ga ik heel blij zijn. Nu moet ik gewoon even doorzetten. En maak dit doorzetten gewoon zo aangenaam mogelijk voor jezelf.

Veel succes!
struikel-jij-even-tegen-alles-aan-omslag-3

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Create a website or blog at WordPress.com

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: