Kerstkilootjes: hoe snel kom je bij?

Vele mensen hebben schrik om aan te komen tijdens de feestdagen. Ze zijn ervan overtuigd dat als ze 2 dagen volop mee-eet met de feestmaaltijden, ze kilo’s gaan aankomen. Maar is dat ook effectief zo? Of maken ze zich onnodig zorgen?

Ikzelf nam om dit artikel goed te kunnen uitwerken even de proef op de som. Ik verhoogde mijn kcal-inname voor 1 dag tot het dubbele wat ik anders eet. En ik ging daarbij kijken wat de invloed was op mijn gewicht, mijn vetpercentage en mijn figuur. Kwam ik echt kilo’s aan door die ene dag onwaarschijnlijk veel te eten?

kerstkilootjes

Het antwoord is jammer genoeg ja. Maar voor je hieruit je conclusies trekt, moet je even verder lezen. Ik kwam namelijk op 1 dag tijd maar liefst 2,2 kilo aan. Vele mensen zien dus ook na de feestdagen dit getal op de weegschaal verschijnen en zien hun vermoeden bevestigd. Ze denken 2,2 kilo aangekomen te zijn in vet. Dit moet ik echter toch even weerleggen.

Om 2,2 kilo aan te komen in vet, zou dat betekenen dat jij 15 400 kcal over je behoefte hebt gegeten. En geloof me, dat heb je niet. Om aan die kcal-behoefte te komen zou je 10,7 kg chocomousse moeten eten of 58 rijsttaartjes. Ook ik heb op die ene dag geen 15 000 kcal gegeten. Waarom ik dan toch 2,2 kg aangekomen was? Omdat dit namelijk niet alleen vet is…

Je gewicht neemt immers niet enkel toe door de productie van nieuw vet. Ook vocht kan vastgehouden worden of je maag-en darminhoud kan sterk verschillen. Wist je dat een menselijk lichaam verschillende liters water kan vasthouden? Ongelooflijk toch. Je zal dus na de kerstdagen onvermijdelijk zijn aangekomen in gewicht als je meer eet dan je normaal doet. Hoe groter de voedselinhoud in je lichaam, hoe meer vocht er mee in je lichaam vastgehouden wordt. Als je bovendien ook meer zout gegeten hebt dan anders, wordt dit effect nog vergroot. Dus als jij lekker veel frietjes met zout hebt gegeten of zoute chips bij de aperitief, heb je ook een grotere hoeveelheid zout binnengekregen.

Nu, om terug te komen op mijn eigen voorbeeld, was dit duidelijk ook voor een groot deel te wijten aan vochttoename en uiteraard ook aan de hoeveelheid voedsel die zich nog in mijn maag en darmen bevond. Diezelfde avond was het verschil immers al gedaald tot 1,4 kg i.p.v. 2,2 kg, terwijl ik die dag wel gewoon (of zelfs veel) gegeten heb. De dag nadien was er weer 600 gr af, wat resulteerde in een totale gewichtsstijging van 800gr i.p.v. 2,2 kg. Ik durf trouwens te wedden dat de dagen nadien het nog verder daalde… Als ik dus meteen gepanikeerd zou hebben als ik het getal de dag nadien zag, was dit voor niets nodig geweest. Ja, ik zal ook effectief in vet bijgekomen zijn, maar dit zal hooguit 200-300gr geweest zijn.

Ik heb gedurende die 2 dagen ook mijn vetpercentage berekend op basis van mijn middelomtrek, heupomtrek en nekomtrek. (Ik moet toegeven dat dit niet zo accuraat is, maar het geeft toch een idee.) Ook hier zag ik toename in zowel mijn heupomtrek als mijn middelomtrek. Mijn heupomtrek steeg met 1 cm op een dag, mijn middelomtrek met maar liefst 3 cm. Dit betekende voor mijn vetpercentage een toename van zo’n 1,6 %. Terwijl ik de dag nadien alweer gezakt was met 1,1 %. Bijzonder frappant vind ik zelf. Maar ook hier moet je weer voorzichtig zijn met het trekken van conclusies. Omtrekken kunnen ook wijzen op toegenomen vochtvasthouding en in de berekening van het vetpercentage wordt ook je gewicht gebruikt als parameter. Bovendien neemt vooral mijn buikomtrek toe, iets wat gewoon kan te maken hebben met een hogere maag-en darmvulling.

Ik zag er de dag na het vele eten wat opgezet uit vond ik zelf, maar ik denk dat ook voornamelijk komt doordat ik me 1. Opgeblazen voelde, 2. Werkelijk wat “opgeblazen” was door al het vocht. De dag nadien was dit ook alweer stukken beter. Ik ben toen goed gaan sporten en dat deed me deugd. Verder heb ik heel normaal, of zelfs behoorlijk veel gegeten de dag nadien. En toch daalde mijn gewicht…

Maar goed, het enige wat ik jullie met dit voorbeeld duidelijk wilde maken is dat je je niet te veel moet laten leiden door de weegschaal tijdens en na de feestdagen. Het is normaal dat je die dagen bijkomt in gewicht als je porties groter zijn dan normaal. Dat is helemaal niet erg. Als je je eetpatroon gaat normaliseren, is dat extra gewicht er zo weer af.

Als jij snel van het overtollige vocht in je lichaam af wilt geraken, kun je alvast rekening houden met onderstaande tips.

Tips voor het snel terug stabiliseren van je gewicht na de feestdagen:

  1. Weinig zout
    Zout in je voeding zorgt ervoor dat je vocht gaat vasthouden. Beperk dus de inname hiervan. Je hoeft niet drastisch alle zout te bannen, maar beperk bijvoorbeeld veel fabrieksvoedsel, waar vaak een hoge dosis zout inzit of eet geen zoute chips en frietjes met zout.
  2. Veel kalium
    Kalium uit de voeding halen bevordert het verwijderen van zout uit het lichaam. En we weten dat dit positief i.v.m. vochtretentie. Kalium kan je gewoon uit voedingsproducten halen. Je vindt het bijvoorbeeld in veel melkproducten, groente, fruit, aardappelen, koffie en ook in brood en noten. Belangrijk is om je groenten of aardappelen niet in te veel water te koken, want dan kan is het mogelijk dat een deel van het kalium verloren gaat. Goede bronnen van kalium zijn bananen en tomaten. Dus kom maar op met dat bananenijs en die tomatensaus. Haha.
  3. Beweeg
    Vermijd vooral lang stilstaan en stilzitten. Dat bevordert namelijk vochtophoping in je benen. Als je gaat bewegen daarentegen bevorder je de bloedstroom en dus ook het verwijderen van overtollige stoffen (en ook water) uit je lichaam. Ga dus gerust een rondje hardlopen of een partijtje tennissen. Ben je niet zo sportief aangelegd deze dagen? Maak dan een rustige wandeling of laat de hond even uit. Zweet je tijdens je sportsessie? Dan is dat enkel nog beter voor je vochtverlies. Je verliest zowel zout als water via je zweetklieren.
  4. Drink voldoende
    Dit lijkt in eerste instantie contradictorisch. Je hebt immers last van waterophoping in je lichaam en je eerste gedachte kan dan ook zijn om minder te gaan drinken, want je hebt immers al te veel vocht, toch? Wel, dat klopt niet. Een vaak voorkomende reden voor vochtretentie is juist dat je te weinig drinkt. Hierbij gaat het uiteraard wel over gewoon water. Vermijd dus suikerhoudende vruchtensappen en frisdranken. Alcohol overigens ook. Want wist je dat alcohol een uitdrogend effect heeft op het lichaam? En dat dit juist de vochtophoping verergert? Vreemd he?
  5. Eet eiwitten
    Eiwitten bevorderen de afvoer van vocht uit je lichaam. Eet dus voldoende eiwitten als basisbron voor je energie-inname.
  6. Natuurlijke diuretica
    Wil je het vochtafdrijvend effect verbeteren, kun je altijd gebruikmaken van natuurlijke middelen die hierbij helpen. Producten zoals komkommer, tomaten, selderij of ajuinen kunnen bijvoorbeeld helpen.
  7. Smijt die weegschaal de deur uit
    Als laatste tip wil ik je gewoon meegeven dat je je niet te veel moet focussen op de weegschaal. Uiteindelijk is en blijft het een gewoon getal en is jouw gevoel zoveel belangrijker. Dus focus je liever op hoe jij genoten hebt van de feestdagen i.p.v. hoeveel jij wel niet bent bijgekomen. Want geef toe: ben je ook niet veel “bijgekomen” in geluk?

kerstkilootjes-2
P.s.: Er zijn nog veel andere oorzaken voor vochtretentie (ook wel oedeem genoemd) zoals een tekort van eiwitten in de voeding, nierproblemen of hartproblemen. Ik wil dan ook duidelijk maken dat ik me in dit artikel geconcentreerd heb op vochtretentie door overmatige en “foute” voeding. Deze vorm van oedeem is echter onschuldig (i.t.t. de andere vormen).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Create a website or blog at WordPress.com

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: