Doelen stellen: hoe doe ik dit het best?

Het stellen van doelen. Het is iets wat ik al zo vaak ben tegengekomen in mijn cursussen (zowel bij sportkot als bij geneeskunde). Het is dan ook heel belangrijk, ook in ons gewone, dagelijkse leven. Wil je dat je patiënten hun levensstijl veranderen, dan zal je hen moeten helpen met concrete doelen te stellen. Wil je graag afvallen, maar neem je als voornemen bij nieuwjaar elk jaar weer het vage “ik ga afvallen”doel, dan ben je niet goed bezig. Hoe je dan wel best doelen opstelt? Ik leg het jullie even uit.

doelen-3

SMART-doelen

SMART is een acroniem. Dit wil zeggen dat elke letter van het woord staat voor de beginletter van een nieuw woord. Zo staat de S voor specifiek, de M voor meetbaar, de A voor acceptabel, de R voor realiseerbaar en de T voor tijdsgebonden. Dit zijn de belangrijkste aspecten waarmee je rekening moet houden als je een doel stelt.

  1. Specifiek
    De doelen die je stelt mogen niet te algemeen zijn. Zeg dus niet “Ik wil dit jaar afvallen”. Want wat bedoel je daar net mee? 2 kilo afvallen op 1 jaar tijd? Of 2 kilo afvallen per maand? En wil je gewoon in gewicht dalen of wil je juist vooral strakker worden? Wees specifiek genoeg en stel in dat geval bijvoorbeeld als doel: “Dit jaar wil ik graag 10 kilo afvallen en 5% dalen in vetpercentage.” Dit maakt je doel veel tastbaarder, waarmee we meteen bij het volgende puntje terechtkomen.
  2. Meetbaar
    Je doelen horen meetbaar te zijn. Je moet dus op een bepaalde manier kunnen meten of je goed op weg bent of niet. Wil je afvallen, dan kan je bijvoorbeeld opteren voor gewichtsbepalingen, maar ook bijvoorbeeld voor vetpercentagemetingen of lichaamsomtrekken. Kies op voorhand op welke manier je wilt je vorderingen wilt bijhouden. Ook bij sporters is dit heel belangrijk. Bepaal op voorhand hoe snel je 5 km wilt kunnen lopen. Zeg niet “ik wil de wedstrijd sneller uitlopen dan vorige keer”, maar “ik wil er maximum 25 minuten over doen”. Dan kun je meteen ook gaan bereken hoeveel km je per uur moet halen en kun je dit tempo al aanleren tijdens je trainingen. Maak het tastbaar.
    doelen-9
  3. Acceptabel/ aanvaardbaar
    Hou je doelen wel acceptabel. Dit is vooral belangrijk als de doelen betrekking hebben tot anderen. Je moet er immers voor zorgen dat jouw doelen passen binnen de leefwereld van anderen. Als jij wilt afvallen en gaan sporten, moet je er rekening me houden dat je wel nog steeds elke dag moet gaan werken en dit even goed hoort te doen dan voordien. Dat je dus niet kan gaan slabakken op je werk. Of dat je bijvoorbeeld als je beslist om elke dag met de fiets te gaan werken voortaan, je dit wel bespreekt met de mensen die normaal elke dag met jou carpoolen.
  4. Realiseerbaar
    Het is heel leuk dat je een doel wilt halen, maar blijf hierbij wel realistisch. Eis niet van jezelf dat je binnen een periode van 2 maanden tijd én 10 kg vermagert, 5 keer per week gaat sporten en elke dag aan yoga doet. Probeer niet te veel in 1 keer te veranderen en te willen. Pak het stap voor stap aan en neem je tijd. Al moet je in die tijd natuurlijk ook niet gaan overdrijven, lees maar bij het volgende puntje.
  5. Tijdsgebonden
    Wees duidelijk over de tijdslimiet waarin je een doel wilt halen. Stel een eindlimiet waartegen je je gewichtsafname wilt realiseren of tegen welke datum je in spagaat wilt kunnen zitten. Anders loop je het risico dat je het blijft uitstellen “omdat je toch nog tijd hebt”. Je motivatie verbetert wanneer je tegen “een deadline” moet werken.

doelen-2

Soorten doelen

Je kan de verschillende soorten doelen onderverdelen op verschillende manieren:

  1. Prestatie-, proces- en uitkomstdoelen
    Deze onderverdeling is het belangrijkste. Je gaat immers niet enkel rekening houden met het einddoel dat je wilt bereiken: vb. in de finale geraken op een bikiniwedstrijd (je prestatiedoel). Je gaat namelijk bekijken wat je moet doen OM dat doel te halen. Stel dat je nog wat molliger bent en niet gespierd; wel dan zullen je procesdoelen bestaan uit bijvoorbeeld: 5 kg afvallen en gespierd worden. Deze procesdoelen dienen dus om je prestatiedoel te kunnen halen. Strategiedoelen bestaan dan weer uit hoe je het aanpakt om je procesdoelen te behalen. Om gespierd te worden, zul je bijvoorbeeld moeten gaan trainen (vb. 4x/ week), om af te vallen zul je een eetschema moeten volgen (vb. 1500 kcal/ dag). Maak deze onderverdeling echt, voornamelijk voor doelen die groot zijn en nog ver in de toekomst liggen. Zo hou je een overzicht en ben je meer gemotiveerd om je doelen te behalen.
  2. Trainings- en competitiedoelen
    Dit is vooral belangrijk in de sport. Al kan je het ook wel toepassen op bijvoorbeeld doelstellingen die je op vlak van carrière aan jezelf stelt. Stel niet als enige doel: “ik wil die wedstrijd winnen” of “ik wil die promotie krijgen”, maar ook doelen die je niet aan anderen toont, de doelen die zich zogezegd afspelen op de trainingen, je “oefensessies”. Streef er dus naar om tijdens sporttrainingen al beter te presteren en bijvoorbeeld een dubbele pirouette te leren, en niet enkel naar het uitvoeren van een enkele pirouette in competitieverband. Zo stimuleer je jezelf en zal je sneller vooruitgang boeken. Blijf jezelf dus vooral uitdagen, ook tijdens trainingen en dingen die er niet zozeer toe doen. Daag jezelf uit en zorg zo voor een betere concentratie en prestatie.
  3. Korte- en lange-termijndoelen
    Deze onderverdeling spreekt voor zichzelf. Je moet rekening houden met je uiteindelijke doel dat je wilt bereiken (je lange-termijndoel) evenals met de deeldoelen (korte-termijndoelen) die je jezelf oplegt om uiteindelijk dat lange-termijndoel te bereiken. Maak je deze onderverdeling niet, is het veel moeilijker om je vooruitgang bij te houden en zeker te zijn dat je wel je doel zal bereiken. Bovendien zal je motivatie voor iets dat ver van je afligt en waarvoor je naar jouw gevoel nog veel tijd voor hebt, veel lager zijn. Zet dus ook korte-termijndoelen om je motivatie te verbeteren!

doelen-7

Concreet

Wanneer je jouw doelen in kaart wilt brengen volgens deze methode gebruik je best onderstaande overzichtstabel. Ik heb hem alvast met een voorbeeld ingevuld, zodat je een beter idee krijgt.

 

Prestatie Proces Strategie
Lange termijn Toegelaten worden op een hoogstaande buitenlandse universiteit

 

 

 

Subliem interview afleggen –        Interview voorbereiden

–        Kostuum kopen

–        CV vanbuiten leren

Middellange termijn Slagen op de 1e “auditieronde”

 

 

 

1.      Beter de buitenlandse taal spreken

2.      Betere schoolpunten

3.      Stress beter controleren

1.      Taalcursus volgen

2.      Elke dag 1u extra studeren

3.      Ademcontrole aanleren (of andere technieken)

Korte termijn Toegelaten worden bij de online inschrijvingen

 

 

 

1.      Online inschrijven

2.      Goede CV schrijven

Hulp vragen aan ervaringsdeskundigen (andere studenten die al door de auditie geraakt zijn)

 

In ieder geval: heel veel succes met je doelen! Maak het haalbaar.

P.s: Vergeet niet:

Doelen 14.jpg

 

Een gedachte over “Doelen stellen: hoe doe ik dit het best?

Voeg uw reactie toe

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Create a website or blog at WordPress.com

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: