Hoe meet je je vetpercentage?

Tegenwoordig kan je gemakkelijk en op vele sites je vetpercentage berekenen. Maar is dit wel degelijk zo accuraat? En welke formule gebruik je nu best? Ik leg jullie even wat meer uit…

Er bestaan echt allerlei manieren om je vetpercentage te berekenen of te schatten: want écht exact weten, is natuurlijk niet zo voor de hand liggend. Daar heb je al goede apparatuur voor nodig. De meest efficiënte manieren zijn dan ook metingen die je niet zomaar thuis uitvoert.

1.   De apparatuur metingen

Onder deze apparatuur metingen zijn er dan nog verschillende apparaten waar je gebruik van kunt maken. Zo kun je een hydrostatische onderwaterweging uitvoeren of via elektrische diagnose (het sturen van kleine elektrische impulsen doorheen je lichaam) je lichaamsdensiteit laten bepalen. Dit wordt bijvoorbeeld bij topsporters wel eens gedaan. Ook bestaan er een speciale capsule waarin je kan gaan zitten om je vetpercentage te bepalen: dit wordt de bodpod genoemd. Het maakt gebruik van de eigenschappen van luchtverplaatsing.

Naast deze apparatuur bestaat er ook de DEXA-scan, die misschien iets meer gekend is onder de bevolking. Deze scan maakt een totaal-analyse van je hele lichaam met de hoeveelheid botten, spieren en vet. Het geeft je meteen een duidelijk beeld per regio.

dexa-scan

Deze technieken zijn echter allemaal niet weggelegd voor de “normale” mens. Tenzij je zin hebt om een hele boel geld te betalen…

 

2.   Weegschalen

De meeste weegschalen maken gebruik van een elektrische diagnose. Accuraat zijn ze echter helemaal niet. Ga dus best niet af op de weegschaal die je voor 29,99 euro kan kopen in de winkel en die zogezegd vertelt wat je vetpercentage is, je vochtpercentage en je spierpercentage. Dit klopt in mindere mate voor de gemiddelde mens, maar niet op individueel niveau.

weegschaal

De duurdere weegschalen of toestelletjes die je in de hand moet vasthouden om je vetpercentage te bepalen zijn gelukkig een stuk preciezer. Deze zijn echter vaak te duur voor jou en ik en worden enkel aangeschaft door diëtisten, fitnesscentra etc.

 

3.   Huidplooimetingen

Een iets makkelijkere manier om je vetpercentage te meten en het toch nog vrij correct/accuraat te doen is via huidplooimetingen. Het enige wat je ervoor nodig hebt, is het apparaatje wat je hieronder ziet. Dit kost niet veel en kan je gewoon online kopen. Het enige grote nadeel via deze methode is dat diegene die de huidplooien meet, best een ervaren persoon is. Het is namelijk belangrijk dat er enkel vet wordt gemeten, en niet ook een deel van de spierlaag. Wil je progressie meten, dan laat je de metingen best elke keer door dezelfde persoon uitvoeren, om de kans op meetfouten te verkleinen.

Willen jullie graag meer uitleg over hoe je het best je vetpercentage meet via de huidplooimetingen, laat me dat gerust weten. Ik kan jullie de volledige methode en formules geven indien gewenst.

huidplooimeting

 

4.   Via formules

Dit is de manier waarop er meestal gewerkt wordt op de sites. (Al zijn er ook een aantal sites die gebruik maken van huidplooimetingen) Voor deze formules is het enige wat je nodig hebt een klassieke weegschaal en een meetlint.

Er bestaan verschillende formules, waarbij de ene al wat correcter is dan de andere. Al zal de accuraatheid van deze formules wel een pak lager liggen dan bij de andere methodes. Toch is deze methode preciezer dan het gebruik van de weegschaal die je vetpercentage voor je berekent.

  1. Formule met gewicht en middelomtrek
    Deze formules gebruik je beter niet. Ze houden enkel rekening met je middelomtrek waardoor ze geen rekening houden met je vetverdeling. Wie weet ben je wel iemand die al zijn vet stapelt op zijn buik en verder vrij mager is? Dan zal je een hoog vetpercentage bekomen met deze formule. Ben je iemand met dezelfde hoeveelheid vet, maar stapelt het zich bij jou vooral op je benen en heupen, dan bekom je met deze formule een vetpercentage dat waarschijnlijk lager is dan de werkelijkheid.
  2. Formule met gewicht, middelomtrek, heupomtrek en nekomtrek
    Deze formule houdt wel rekening met de verdeling van de vet over het lichaam. Je bekijkt immers op 3 plaatsen je omtrek: de nek, de heupen en je middel. Hierdoor is de kans dat je een zone waar je vet stapelt overslaat, een pak kleiner. Ik zou dan ook zeker aanraden om deze formule te gebruiken en niet de vorige.

 

Conclusie

Wil je graag je vetpercentage berekenen en twijfel je nog tussen de verschillende methoden?

Vind je het niet erg om er wat geld aan te besteden en wil je het graag zo correct mogelijk doen: ga dan voor een DEXA-scan, hydrostatische onderwaterweging of bodpod.

Wil je er liever niet te veel geld aan geven, maar toch behoorlijk accuraat zijn, dan ga je best voor een elektrische diagnose met een (goed) apparaatje dat ze bijvoorbeeld bij de fitness hebben, of ga je voor een huidplooimeting (uitgevoerd door een gekwalificeerd persoon).

Wil je gewoon een snel en ruw beeld krijgen van je vetpercentage dan kan je gebruik maken van de kant-en klare formules op het internet. Meet even je omtrek, weeg jezelf, invullen en klaar is kees. Ga hiervoor wel altijd voor de formule waarin je meerdere lichaamsomtrekken gebruikt en dus niet enkel je middelomtrek.

Wil jij graag deze formule eens gebruiken? Ga dan naar onderstaande site.

http://www.vetpercentagemeten.nl/

 

Liefs,

Melissa

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Create a website or blog at WordPress.com

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: