Zo ben ik #5: Mijn goede voornemens voor 2017

Elk jaar in januari maken vele mensen goede voornemens voor het nieuwe jaar. Ze willen meer tijd doorbrengen met hun familie, ze willen 5 kilo vermageren of ze willen stoppen met roken. Ik moet toegeven dat ook ik elk jaar even stil sta bij mijn doelen tijdens deze periode. Ook dit jaar heb ik daar even over nagedacht en kwam ik bij onderstaande puntjes op mijn denkbeeldige lijstje uit. Hoewel het dus al lang niet meer januari is, wilde ik toch nog even met jullie delen wat mijn goede voornemens voor dit jaar zijn. Lees je mee?

 

1.   Meer tijd doorbrengen met (goede) vrienden + nieuwe mensen leren kennen

Afgelopen jaar had ik het ontzettend druk. Vooral het laatste semester was van her naar der en altijd werken. Hier leed mijn sociaal contact best wel hard onder. Ik had bijna nooit tijd om af te spreken met vrienden of om leuke dingen te gaan doen. Dat is uiteraard niet leuk voor mij, maar ook zeker niet voor mijn vrienden. Daarom wil ik er nu ook zeker voor zorgen dat hen niet meer het gevoel ga geven dat ze op de 2de plaats komen. Want dat doen ze niet. Tuurlijk zijn mijn studies, mijn lesgeven en alles wat ik te doen heb belangrijk, maar dat zijn mijn vrienden zeker ook. Ik probeer dus meer tijd voor hen vrij te maken en meer af te spreken. Voor mezelf. Maar ook voor hen.
Bovendien lijkt het me leuk om ook mijn vriendenkring uit te breiden. Ik merk dat ik soms de behoefte heb om nieuwe mensen te leren kennen en nieuwe vrienden te maken. En dat is niet omdat ik mijn huidige vrienden beu ben of niet leuk meer vind, zeker niet. Maar het lijkt me leuk om unieke mensen te leren kennen en weer nieuwe input te krijgen, nieuwe ideeën en nieuwe herinneringen. Daarom wil ik dit jaar ook graag écht nieuwe mensen beter leren kennen. Alleen weet ik nog niet goed hoe ik dat praktisch ga aanpakken… Dus als je suggesties hebt, laat het me zeker weten.

goede-voornemens-12

2.   Mijn eigen (mini) fitnessruimte creëren

Haha, dit klinkt misschien een beetje gek als je het zo op het eerste zicht leest. Want hoe zou ik in godsnaam een eigen fitnessruimte creëren? Ben ik dan zo rijk? Helemaal niet (jammer genoeg). Ik heb zelf al wel wat fitnesspullen, waaronder een bal, gewichtjes, matjes, rekkers en een foamroller. Ook hebben we thuis een hometrainer staan en zijn we al een tijdje van plan om een loopband te kopen. Dit wordt echter altijd maar uitgesteld. Uiteindelijk ben ik op het idee gekomen om onze speelkelder, die toch amper nog gebruikt wordt, om te bouwen tot een eigen sportruimte. Alleen moet hiervoor wel nog veel werk verricht worden: veel speelgoed moet verkocht worden, alles moet opgeruimd worden en dan moet uiteraard alles geïnstalleerd en gekocht worden. Ik denk dus dat dit doel nog even op zich gaat laten wachten. Maar het is alleszins wel mijn bedoeling om dat dit jaar te realiseren. Zou toch heel cool zijn, niet?

 

3.   10 000 stappen per dag

Doordat ik studeer, heb ik de neiging om veel te weinig te bewegen op een dag. Van een college naar de studiebanken naar een avondje voor de tv. Altijd maar zittend. En dat is helemaal niet gezond. En bovendien ook niet bevorderlijk voor je conditie of figuur. Vandaar vond ik het een leuk idee om mezelf een stappendoel te zetten voor iedere dag. Omdat ik mezelf zo ga motiveren om toch al lopend naar de les te gaan en niet de bus te nemen. Of om toch net dat ietsje meer te bewegen. Tot nu toe loopt dat eigenlijk heel goed (haha, loopt, kan je letterlijk nemen 😉 ). Maar ik merk wel dat het in het weekend een pak moeilijker wordt om dat doel te behalen. Daarom heb ik een compromis gemaakt met mezelf en hoef ik elke weekdag (maandag tot vrijdag) 10 000 stappen te halen en ben ik in het weekend al blij met 5000 stappen.

 

4.   Lenigheidstraining + rugversteviging

Vroeger was ik best wel lenig. Spagaat was geen uitdaging voor mij en mijn benen vlogen met gemak hoog de lucht in. Moest ik met gestrekte benen de grond proberen tikken? Wel dan vloog mijn neus tussen mijn benen en mijn handen achter mijn hielen. Door mijn vele rugblessures is dat echter veranderd. Ik verloor mijn mobiliteit en stretchte letterlijk nooit meer. Mijn lenigheid nu is dan ook echt verschrikkelijk achteruitgegaan. En daarom wil ik terug graag wat leniger worden. Ik probeer dus nu vaak ’s ochtends een korte stretchsessie in te lassen (zoals je kunt zien in mijn laatste video) en iedere zaterdagavond doe ik een sessie samen met mijn zusje. Dat is altijd heel gezellig.

Ook ben ik begonnen met weer veel kinébezoekjes en het opbouwen van rugverstevigende oefeningen. Ik liep op een bepaald moment bij 3 kinesisten tegelijkertijd en krijg veel input van allerlei kanten. Ik word nu goed begeleid en wil dan ook echt doen wat ze van me vragen. Ik hoop dat we zo kunnen voorkomen dat ik weer een acute fase van rugpijn heb. Want tijdens zo’n fase kan ik echt niets doen en vallen al mijn plannen in het water… Tot nu toe verloopt het oefenen wel goed en zijn de kinesisten tevreden. Nu is het mijn taak om dit zo te houden. Want mijn rug is nu eenmaal mijn zwakke plek, dus dan moet ik mijn uiterste best doen om die zwakke plek zo sterk mogelijk te maken.

 

5.   Werken aan de beste versie van mezelf, voor mezelf

Ik ben echt al heel lang aan het proberen om mijn lichaam te krijgen zoals ik dat wil. Alleen was de motivatie erachter niet altijd even juist… Ik wilde het doen om mooi te zijn, maar vooral om de mensen om me heen tevreden te stellen en niet voor mezelf. Ik wilde me niet meer hoeven te schamen en me goed voelen in mijn vel. Maar dat goed voelen ging volgens mij dan enkel door mooi gevonden te worden door mijn omgeving.

Van dit idee probeer ik meer en meer af te stappen. Ik wil het niet doen voor mijn omgeving, maar voor mezelf. Omdat ik me goed wil voelen. Dus ik wil dit jaar zeker verder blijven zoeken achter een goede sport- en eetbalans. Maar dan vooral met het doel om zelf goed in mijn vel te zitten. En so what als dat is met een figuur waar mijn omgeving maar niets aan vindt. Zolang ik me er maar goed bij voel.

6.   Consistent bloggen

Mijn laatste doel voor dit jaar heeft te maken met jullie en met deze blog. Tijdens mijn laatste examenperiode heb ik amper geschreven en dingen gepost, terwijl dat wel oorspronkelijk mijn bedoeling was. Ik heb er in ieder geval uit geleerd dat ik best op voorhand wat voorbereid of dat ik de blogmomenten ook in mijn examenplanning plaats. Ik wil in ieder geval voorkomen dat ik weer een periode weinig ga schrijven. Graag wil ik een vaste routine in het brengen van blogposten ontwikkelen, waardoor jullie ook weten wat jullie aan mij hebben.

Daarom ga ik proberen me (voorlopig) aan onderstaande weekplanning te houden en te zien hoe dat verloopt. Jullie mogen tussen op vaste dagen een blog van mij verwachten:

Maandag Blog over voeding/sport
Woensdag Blog over …
Vrijdag Blog over voeding/ sport
Zaterdag (Eventueel) een video
Zondag Persoonlijke blog

 

Zo, dit waren mijn hoofddoelen voor het jaar 2017. Misschien zijn ze niet allemaal even duidelijk afgelijnd en opgesteld volgens hoe je dit het best doet (lees dit artikeltje maar eens). Maar ik wilde toch even graag met jullie delen waar ik dit jaar op probeer te letten. Maak jij ook elk jaar een planning met wat je graag anders wilt doen? Laat mij zeker weten wat bij jou dit jaar op nummer 1 staat.

Liefs,

Melissa.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Create a website or blog at WordPress.com

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: