Wat is het efficiënts: meer bewegen of minder eten?

Iedereen heeft vast al wel eens gehoord van de 80-20 regel of de 70-30 regel. 70-80% van het afvallen zou bepaald worden door je voeding, 20-30% door je beweging. Maar klopt dit wel? En hoe verlies je nu het makkelijkst gewicht?

minder-eten-of-meer-bewegen-3

Ik geef jullie even een voorbeeld: Stel dat Josefine een halve kilo per week wilt verliezen. Ze probeert dit 1 week te doen door enkel op haar voeding te letten en week 2 door enkel meer te gaan bewegen. Wat is nu het gemakkelijkste?

Week 1: enkel voeding

Om een halve kilo vet te verliezen moet iemand 3500 kcal onder je behoefte zitten. Als Josefine normaal 2000 kcal per dag eet en dit 7 dagen per week, kom je in totaal op 14 000 kcal op weekbalans. Wilt ze een halve kilo kwijt wordt deze weekbalans 11 500 kcal, of zo’n 1643 kcal per dag. Ze gaat dus, als ze enkel op haar voeding let en niet extra gaat bewegen, zo’n 400 kcal per dag minder moeten gaan eten dan ze normaal doet.

Maar hoe zien 400 kcal er nu in werkelijkheid uit? Enkele voorbeeldjes:

  1. 4 boterhammen met kipfilet
  2. 114 gr pasta
  3. 1 l cola
  4. 1,5 mars reep
  5. 108 gram havermout
  6. 1 notenkoek (koffiekoek)

Minder eten of meer bewegen 2.jpg

Naargelang wat je kiest om weg te laten uit je voedingspatroon, vallen 400 kcal heus wel mee. Als jij normaal in de namiddag 2 marsrepen eet, kun je die gewoon weglaten en vervangen door 400 gr rauwkost. Eerst en vooral zal de rauwkost zorgen voor een voller gevoel/ langer verzadigen en zal je bovendien ook veel minder kcal opnemen. 2 marsrepen zijn zo’n 534 kcal, terwijl 400gr rauwkost maar zo’n 95 kcal. Maar liefst zo’n 439 kcal bespaart en bovendien zit je voller waardoor je waarschijnlijk ook nog eens minder avondeten gaat opscheppen. Dubbel winst dus.

minder-eten-of-meer-bewegen

Week 2: enkel beweging

In week probeert Josefine haar eten hetzelfde te houden als gewoonlijk, dus zo’n 2000 kcal per dag. Wil ze toch een halve kilo vet verliezen zal ze 3500 kcal moeten verbranden op een week tijd. Maar hoe kom je nu aan die 3500 kcal? Is dat veel?

Om 3500 kcal te verbranden moet een vrouw van zo’n 60 kilo en 170 cm ongeveer:

  1. 4u30 touwtje springen
  2. 7u zwemmen (wat dus zou neerkomen op 1u zwemmen/ dag)
  3. 7u fietsen aan 19-22 km/u
  4. 8u joggen
  5. 15u38 wandelen aan matig tempo
  6. 16u huishoudelijke klusjes uitvoeren

Zoals je ziet, moet Josefine om haar halve kilo gewicht per week te verliezen best wel veel extra gaan bewegen. Als ze kiest voor een intensieve sport (zwemmen, fietsen, joggen) moet ze hier al snel 1u/dag aan besteden. Best wel tijdsintensief dus…

minder-eten-of-meer-bewegen-4

 

De combinatie

Een combinatie tussen meer bewegen en minder eten blijkt toch wel het gemakkelijkste en efficiënste te zijn. Vandaar dat ook die 20-80/ 30-70 regel waarschijnlijk ontstaan is. Als je de mogelijkheid hebt, zou ik ook aanraden om de combinatie te gebruiken om gewicht te verliezen. Zo heb je 1. Meer energie, 2. Meer het gevoel dat het vooruit gaat en 3. Werk je het meest tijdsefficiënt. Want stel dat je enkel zou willen bewegen, moet je echt uren spenderen vooraleer je resultaat ziet. Let je enkel op je voeding, werk je ook niet optimaal.

Zoals je uit het bovenstaand voorbeeld gemerkt hebt, is het effect van voedings vaak gemakkelijker te bereiken dan het effect van beweging. Het is makkelijker om een dag lang geen frisdrank te nemen of 5 koekjes minder te eten, dan om elke dag gedisciplineerd een uur hard te sporten.

Natuurlijk is dit ook grotendeels een persoonlijke voorkeur, maar over het algemeen ervaren de meeste mensen het op die manier. Wat uiteindelijk er ook voor zorgt dat de regel 80/20 of 70/30 is en niet 50/50. Sport een beetje, let veel op je voeding. En dan komt het resultaat vanzelf. Met wat geduld uiteraard, want zoiets overhaasten is nooit goed.

Dus neem je tijd, doe waar jij je vooral goed bij voelt en neem dag tot dag. Geniet bovendien ook van het proces: werken aan jezelf hoort iets leuks te zijn, geen opeenstapeling van verplichtingen. Dus zoek iets waar JIJ je goed bij voelt. En is dat in jou geval geen 80/20 procent, maar 90/10 of 50/50, wel doe het dan zo. Datgene waar jij je het beste bij voelt, hou je ook het beste vol. En zorgt dus ook voor het beste resultaat 🙂

 

Zo, veel succes ermee!

Liefs, Melissa

Minder eten of meer bewegen 6.jpg

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Create a website or blog at WordPress.com

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: