Crash diëten

“Verlies 3 kg in 1 week”, “Krijg het zomerlichaam in 6 weken”, “Verlies tot 10 kg in 4 weken”, de beloftes vliegen ons langs alle kanten rond de oren. Maar zijn deze beloftes wel waar? Of worden ze ons voorgelogen? In dit artikel leg ik even met concrete berekeningen uit of zij je voorliegen of niet. Benieuwd? Lees dan alvast eens het volgende…

Ik heb een selectie gemaakt van 2 beloftes die ik telkens zag terugkeren op het internet:

 

1. Verlies 2-3-4-5 kilo per week

Crashdiëten 2Crashdiëten 1

Soms schrik ik echt van het aantal kilo dat ze beloven dat je kan verliezen en vaak wordt er dan nog bij vermeld “op een gezonde manier”. Lijkt me straf. Bovendien vermelden sommigen ook nog eens dat je niet eens zou moeten sporten… Hmm, heb ik zo m’n bedenkingen bij.

Laat me dit even verduidelijken. We nemen een fictief voorbeeld: Lucy is 22 jaar en is 1,72m groot. Ze weegt 68 kg.

Als we haar rustverbruik berekenen met de Harris-Benedict formule, komen we uit op 1665 kcal. Dit wil dus zeggen dat ze in rust, zonder ook maar iets te doen, al 1665 kcal verbruikt. Moest ze dus die week gewoon niet bewegen en heel de tijd in bed liggen verbruikt haar lichaam 1665 x 7 kcal = 11 655 kcal. Laat ons nu veronderstellen dat ze dagelijks licht actief is, waardoor we haar energie-inname mogen schatten door haar BMR x 1,2 te doen en we dus uitkomen op 1998 kcal/ dag of 13 986 kcal/ week.

Laat ons even stellen dat ze een hele week niet eet en bovendien elke dag 2u sport, waardoor ze 800 kcal/ dag extra verbruikt en dus nog eens een kcaldeficit van 5600 kcal extra in de week opbouwt. Dan ligt haar totaal verbruik op 19 586 kcal, terwijl ze niets van kcal tot zich neemt. Als we weten dat 1 kg vet = 7000 kcal, betekent dit dat ze 2,8 kilo vet verliest op die week. 2,8 kilo. Terwijl ze NIETS eet en 2u/ dag stevig sport. Dat is natuurlijk niet menselijk, niet haalbaar. Bovendien mag je tijdens die diëten vaak nog best wat eten en hoef je niet zo hard te sporten. Het is dus een fabeltje dat je meer dan 2 kilo per week aan vet kan verliezen met die diëten. Ok, je weegschaal geeft misschien een groter verlies dan die 2 kilo aan. Maar vergeet niet: dit is onmogelijk allemaal vet! Een heel groot deel hiervan is gewoon vocht en verminderde vulling van je maag en darmen… Een ander groot gevaar met deze crashdiëten is dat je spiermassa verliest. En dat is natuurlijk iets wat we juist niet willen: want spieren = vetverbranding.

 

2. Verlies 10 kilo in 3-4-5- 6 weken

Laat ons voor de gemakkelijkheid hetzelfde fictief voorbeeld als hierboven nemen. Door niet te sporten en gewoon haar dagelijkse activiteiten uit te voeren verbruikt Lucy 1998 kcal. Als we willen dat ze 10 kilo afvalt, moet ze een kcal-deficit van 70 000 kcal creëeren (want 1 kilo = 7000 kcal). Door niet te eten en niet te sporten, zou ze hier 35 dagen over doen, wat dus gelijk is aan 5 weken.

Dus ja, ze kan in 5 weken tijd 10 kilo vet verliezen, maar dan mag ze simpelweg wel niet eten. Bij een dieet van zo’n 1200 kcal/ dag (wat de normale gang van zaken is), zou ze er maar liefst 88 dagen over doen, wat dus overeenkomt met 12,5 weken is. Ik ga niet liggen strijden dat het onmogelijk is om op 5-6 weken 10 kilo te verliezen (in 3-4 weken overigens wel), maar om zoiets op zo’n korte termijn te bereiken, moet je wel heel erg je best doen: Veel sporten en een groot kcal-deficit opbouwen/ streng dieet volgen. En het gevaar ligt natuurlijk in het te streng zijn voor jezelf, waardoor je na afloop van je dieet er alles gewoon weer bijeet. Probeer dus vooral naar je lichaam te luisteren en niet te veel te forceren. Ok, je bent dan misschien die 10 kilo sneller kwijt, maar je houdt ze er niet af. En dat is toch uiteindelijk waar je het voor doet? Overhaast je dus niet.Crashdiëten 6

 

Ik wilde jullie via dit artikel even waarschuwen voor de addertjes onder het gras. Geloof niet alles wat ze zeggen of beloven. Wees altijd kritisch bij de diëten en afvalprogramma’s die je kan volgen. Blijf nuchter en geloof niet in sprookjes. Want hoe een mooi einde ze ook mogen lijken te hebben, ze eindigen zelden met een “Voor eeuwig en altijd bleven de kilo’s eraf”. Crashdieten zijn een aanslag op je lichaam en je loopt enorme tekorten op. Doe dus liever een beetje langer over die kilo’s, maar hou het gezond. Hou het leefbaar. Zodat je naast je mooi lichaam, ook nog een leuk leven overhoud. Want als je dag in dag uit gewoon chagrijnig moet rondlopen, heb je er ook niets aan… Blijf dus kritisch en doe gewoon waar jij je zelf bij goed voelt: hou in je achterhoofd dat niet de kilo’s, maar wel jouw geluksgevoel het allerbelangrijkste is. Hoe je dan best wel afvalt? Dat kan je lezen in onder andere dit blogje.

Liefs,
Melissa

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Create a website or blog at WordPress.com

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: