Vegetarische courgetti bolognaise

Ik ben dol op spaghetti. Maar ja, wie nu niet? Elke week komt wel zeker één keer pasta op tafel te staan. Omdat ik graag eens wilde uitproberen of de populaire courgetti als pastavervanger lekker was, maakte ik dit een aantal maanden geleden voor de eerste keer. Ik kocht een toestelletje om de courgette net zoals spaghettislierten lekker lang te maken en ging aan de slag.

Eigenlijk was ik de eerste keer al meteen verkocht. Ik vind het lekker. En met het gevoel dat ik dan ook nog eens extra groenten binnenkrijg, ben ik het veel vaker gaan maken. Zo vaak zelfs dat er standaard bij ons thuis al van uit gegaan wordt dat ik courgetti eet i.p.v. spaghetti en er dan ook altijd een courgette in de koelkast klaarligt.

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten, ben ik zelf vegetariër en ik vind het dan ook vooral fijn als mijn spaghettisaus lekker veel groenten bevat zodat er toch een lekkere bite inzit. Vleesvervanger gebruik ik eigenlijk niet (bij dit gerecht). Als ik er nu zo verder over nadenk, bestaat dit gerecht dus in principe eigenlijk alleen maar uit groeten… En toch lijkt het alsof je gewoon spaghetti eet. Zalig toch?

Moest het idee van “alleen maar groenten” je al honger bezorgen kan je er natuurlijk wel gewoon lekker brood bijeten, een vleesvervanger toevoegen of de courgette vervangen door pasta.

Made with Square InstaPic

Maar goed, over naar het werkelijke recept. Het is lekker eenvoudig en snel klaar te maken. De portiegrootte die ik hieronder beschrijf is wel heel groot, dus dat je dat al even weet 🙂 Wij eten er thuis met zo’n 5 mensen aan (en dan nog hebben we een deel over). Ik moet wel even melden dat mijn overige gezinsleden het gewoon met pasta eten en dan ongeveer 100-150 gr pasta/ persoon koken. Als je allemaal courgetti wilt maken moet je ongeveer 1-2 courgette(n)/ persoon voorzien (hangt er natuurlijk vanaf hoe een grote eter je bent). Ik eet er zelf meestal eentje.

 

Ingrediënten (voor 5 personen)

  • 1 blik gepelde tomatenblokjes (400gr)
  • 1 blik gepelde tomatenblokjes met basilicum (400gr)
  • 70 gr spaghettikruiden (wij gebruiken de kruiden van de aldi)
  •  1-2 paprika(‘s) (wij gebruiken vaak rood, maar groen of geel geeft meer kleur aan je saus 😉 )
  • +/- 9 wortelen
  • 1 blik erwtjes (200 gr, 140 gr uitgelekt)
  • 1-1,5 courgette
  • 5-10 courgetten (als pastavervanger)/ 500 gr pasta

 

Bereiding

Neem een grote kom die je kan vullen met al de groenten. Begin met de 2 blikken tomatenblokjes in de kom te gieten. Spoel de blikken met wat water uit en voeg dit ook toe aan de kom. (Dit moet zeker geen volledig blik water zijn, gewoon een klein beetje om de blikken uit te spoelen en de saus lichtjes te verdunnen. Maar dus niet te veel, want doordat er geen gehakt wordt toegevoegd, is de saus sowieso al dunner.)

Als vers alternatief voor de tomaten uit blik, kun je ook altijd verse tomaten gebruiken (hoe verser, hoe gezonder natuurlijk). Hiervoor heb je zo’n 6 grote tomaten nodig samen met een dikke ui en 2 à 3 teentjes look. Je schilt de uien en teentjes look en brengt ze samen met een beetje olijfolie een grote kookpot. Daarna pel je de tomaten en snijdt je ze in stukken, waarna je ze ook toevoegt aan de kookpot.

9

Snijdt al de groenten; de paprika, de courgette (niet diegenen waar je courgetti van gaat maken) en de wortelen. Voeg ze samen met het blikje erwten ook toe aan de kom. Je kan ook altijd zelf nog andere groenten toevoegen aan het recept, zoals bijvoorbeeld champignons of snijboontjes. Dit kan je gewoon op basis van je eigen smaak doen. Belangrijk om hierbij op te merken is, dat de hoeveelheden van de groenten op zich niet zoveel uitmaken, maar dat je gewoon moet letten op de verhoudingen. Zo worden in dit recept 1:1 verhoudingen gebruikt: van elke soort groente gaat er dus ongeveer evenveel in de saus. (Zoals je in de borden hieronder kunt zien.)

Voeg spaghettikruid toe en meng alles goed.

Zet op een middelmatig vuurtje en meng regelmatig eens door. Het vuur moet zo staan dat de saus pruttelt, maar niet aanbakt. Na ongeveer 20-30 minuutjes zal ze klaar zijn. Je kan dit merken aan de worteltjes: Wanneer zij gaar zijn, is de saus klaar. Zij hebben immers de meeste tijd nodig van alle toegevoegde groenten om gaar te worden.

Als je vindt dat de saus te dun/lopend is, kun je nog wat maïzena toevoegen. Dit hoeft niet altijd, maar kan je wel doen naar eigen behoefte en kan bijvoorbeeld wel nodig zijn als je te veel water gebruikt hebt of er veel vocht in de groenten zit. TOPTIP: Om de saus in te dikken op een hele gezonde wijze, en door enkel groenten toe te voegen, kun je gewoon een portie courgette mixen. Dit voeg je dan toe aan de saus, en hopsa, je hebt een dikkere saus zonder extra dikkingsmiddel of kcal.

2

Terwijl de saus aan het prutellen is, kook je de pasta of maak je de courgetti klaar. Dit doe je de courgetten goed te wassen en dan gebruik te maken van een groentensnijder zoals hieronder. Deze kun je vaak gewoon in een supermarkt of een kookwinkel kopen (ik kocht hem in de carrefour). Heb je zo’n machine niet, dan kun je natuurlijk nog altijd zelf de courgette in slierten schaven/ snijden. Maar dit is niet altijd even handig. De courgette hoeft vervolgens niet lang op het vuur te staan. Gewoon eventjes totdat hij wat malser is en meer de structuur heeft van een echte pastasliert.

1

Zo, jouw spaghetti/courgetti is klaar.

Serveer eventueel met wat gemalen kaas of brood. En smakelijk!

Laat mij zeker weten wanneer je hem eens probeert!

Liefs, Melissa

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Create a website or blog at WordPress.com

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: